måndag 7 december 2009

Vecka 50, måndag

På torsdagen, 3 december, slappade vi vid poolen. På kvällen var vi till optikern och hämtade Åsas glasögon. Middag åt vi hos Bella Vista med utsikt över hela Kata Beach. Fredagen spenderade vi på stranden. Solade, badade och snorklade. Innan middagen fick vi en promenad efterson vi begav oss till Red Chair. Vi kom dit lite sent, ca 30 min innan stängning, men vi fick ändå god mat och bra service. Även lördagen spenderade vi på stranden. Till middag blev det mer skandinavisk mat, lövbiff och stekt potatis samt bakpotatis med skagenröra, hos Buffalo Steak house. Fick även ner en banan pancake. Igår, 6 december, var vi på halvdagssafari. Vi blev hämtade vid hotellet vid kl 13:30. Vi blev körda till ett ställe där vi fick flytta över till Jeepar som sedan körde oss till stället där vi fick se vattenbufflar, apor, elefanter, tillverkning av kokosnötsolja och curry.

Vi fick se hur man i Thailand använder dresserade apor för att plocka kokosnötter. De klättrar upp i palmen och snurrar sedan nöten tills den faller ner. Vi fick mata bebiselefanterna med bananer och vattenmelon innan det var dags att ta oss en tur med en av de stora elefanterna. Efter turen så matade vi även den med bananer och vattenmelon.

Innan det var dags att ta oss tillbaka så fick vi äta Thai buffé. På kvällen så passade Andreas på att boka i n en dykning till idag och Åsa passade på att boka en Thai matlagningskurs. I morse åkte Andreas iväg kl 10.00 för att dyka på Karon beach, fick se stora maneter som var nära stranden. Såg även Lion fish samt Scorpion fish, två giftiga fiskar som man inte ska röra. Dyket blev ca 45 min långt och max djupet blev inte mer än 7m. Medan Andreas dök så var Åsa på matlagningskurs. Först fick hon besöka marknaden för att lära sig var man kan köpa de ingredienser som skull användas. När hon kom tillbaka till restaurangen så blev hon instruerad av en kock och en tolk. Hon har fått lära sig att göra Gai Hor Bai Toey (Deep-fried chicken in pandanus leaves), Gai Phad Med (Stir-fried chicken with Cashew nuts) och Panaeng Gai (Panaeng Chicken Curry).

När alla rätter var lagade så fick Åsa sätta sig och äta. Som tur var så var Andreas klar med sin dykning så han kom och hjälpte till att äta upp maten. Det blev riktigt gott. Hoppas bara att vi kan hitta alla ingredienser hemma. Nu är det dags att sova.